Body: 

در گفت‌وگو با فارس عنوان شد
حقیقت بهار و چگونگی رسیدن به «احسن الحال» از زبان آیت‌الله میرباقری
رئیس فرهنگستان علوم اسلامی، حقیقت بهار را نفس رحمان الهی دانست و گفت: «احسن الحال» یعنی آن حال ثابتی که با تغییرات جسمانی یا روحانی در نفس انسان دگرگونی ایجاد نشود؛ غرق‌شدن در این تغییرات سرخوشی واهی را در بهار به همراه دارد.
خبرگزاری فارس: حقیقت بهار و چگونگی رسیدن به «احسن الحال» از زبان آیت‌الله میرباقری

آیت‌الله سید محمدمهدی میرباقری رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم در گفت‌وگو با خبرنگار آئین و اندیشه خبرگزاری فارس درباره دعای تحویل سال و راه‌های رسیدن به «احسن الحال» اظهار داشت: باید توجه داشت احسن الحالی که در دعای تحویل سال ذکر شده است مقصود از آن چیست.
وی با اشاره به وقوع تحول در حالات انسان، نظام طبیعت و نظام خلقت الهی گفت: این تحولات از دوران طفولیت، کودکی، نوجوانی، جوانی، میانسالی و کهنسالی در درون ما وجود دارد؛ انسان گاهی در امنیت، گاهی در حالت ترس، گاهی غصه‌دار و گاهی اوقات شاد، بیمار یا سالم است. در نظام عالم خلقت نیز گاهی طلوع و گاهی غروب خورشید است و گاهی بهار و گاهی زمستان و این تحولات به عناوین و مراتب مختلف هست.

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم تصریح کرد: «احسن الحال» یعنی آن حال ثابتی که هیچ یک از این تحولات در انسان، دگرگونی ایجاد نکند و آن هم حال اولیاء و کسانی است که در این تحولات مشغول نمی‌شوند، کسی که غرق در این تحولات شود حتماً در پاییز غصه‌دار بوده و در بهار نیز مشغول کار و سرخوش به بهار است.

وی عنوان کرد: اگر انسان، فارغ از این امور در هر حالتی، جلوه‌ای از جمال و صنع حکمت الهی را ببیند به جای مشغول شدن به این حالات به حضرت حق مشغول می‌شود از این رو در هر وضعیت و موقعیتی که قرار داشته باشد؛ بیماری یا سلامت، امنیت و یا خوف، دیگر برای او تفاوتی نخواهد کرد بلکه هر یک از آنها آیتی از آیات خداوند هستند و در تمامی احوال به خداوند متعال توجه دارد.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به دعای عرفه امام حسین(ع) گفت: حضرت سیدالشهدا(ع) می‌فرمایند: خدایا من از تو می‌خواهم که اختلاف آثار، اینکه بهار تبدیل به پاییز و پاییز تبدیل به بهار، شب تبدیل به روز و ... می‌شود در این تحولات و دگرگونی، من از هیچ یک از احوال و حالات از تو غافل نباشم. اگر می‌خواهی خودت را در همه امور برای من معرفی کنی به گونه‌ای که در هیچ چیز از تو غافل نباشم و از دگرگونی آثار متوجه شدم که هرچه می‌بینیم در همان مشاهده و در همان دیده متحول، حضور تو را درک کنم.

* «احسن الحال» اشتغال به حضرت حق در همه احوال و انجام وظایف بندگی است

میرباقری خاطرنشان کرد: بنابراین اگر این تحولات ما را به درجه‌ای برساند که ظهور حضرت حق را ببینیم و در همان حال آرام بوده و مشغول به حضرت حق شویم و وظیفه خود را انجام دهیم این «احسن الحال» است و احسن حال همان اشتغال به حضرت حق در همه احوال و انجام وظایف عبودیت و بندگی است.

استاد درس خارج ولایت فقیه ادامه داد: راه رسیدن به احسن الحال این است که انسان وقتی بهار فرا می‌رسد متوجه شود که یک نفس رحمانی در عالم طبیعت دمیده و عالم را زنده کرده و حقیقت بهار، همان نفس رحمان الهی است.

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی گفت: بهار حاصل فعل و انفعالات طبیعی نیست بلکه یک نفس رحمانی از عالم بالا دمیده می‌شود و ظهور پیدا می کند و در نتیجه بهار حاصل می شود از این رو آنچه که سرچشمه حیات است بهار حقیقی نیز آنجاست اگر انسان توجه به حضور ولی و خلیفه خداوند داشته باشد در واقع بهار، شأنی از شئون او و تصرفی از تصرفات در عالم طبیعت است.

وی اظهار داشت: اگر انسان به دنبال بهار حقیقی است و می‌خواهد یک حیات طیبه در زندگی‌اش جاری شود و به دوران بهار خویش برسد باید رو به ولی خدا کند؛ تعبیری که در زیارت حضرت ولی عصر(عج) آمده، ایشان «ربیع الانام» است و قبل از عصر ظهور، بهار حقیقی عالَم اتفاق نخواهد افتاد، بلکه این بهار آیه و نشانه‌ای از آن بهار حقیقی است که در تاریخ انسانی تا قبل از رسیدن به عصر ظهور اتفاق نمی‌افتد.

میرباقری یادآور شد: اگر فصل بهار، ما را به آن دوران هدایت کند و ما نیز منتظر و آماده دستیابی به دوران ظهور شویم، در واقع این همان احسن الحالی است که باید در درون انسان شکل بگیرد.

وی در پایان عنوان کرد: نکته نهایی در خصوص رسیدن به احسن الحال این است که باید توجه داشت یک سال از عمر ما گذشت و در آستانه ورود به سال جدید هستیم که لازم است با یک محاسبه، مراقبه و یک تکلیف جدید، سال نو را آغاز کنیم.

انتهای پیام/ک

- See more at: http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13911228000789#sthash.mhaRXKRh.dpuf

Tags: 

Select a website to post to: 

Main World Federation Website

Upload Image: 

حقیقت بهار و چگونگی رسیدن به «احسن الحال» از زبان آیت‌الله میرباقری